6 aug. Torgau-Meissen - Reisverslag uit Meißen, Duitsland van Heleen en Corine Lynden - WaarBenJij.nu 6 aug. Torgau-Meissen - Reisverslag uit Meißen, Duitsland van Heleen en Corine Lynden - WaarBenJij.nu

6 aug. Torgau-Meissen

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Heleen en Corine

06 Augustus 2014 | Duitsland, Meißen

Meissen, 6 aug.
Mijn horloge is niet zo duidelijk. Niet zo er, maar als je om 8 u hebt afgesproken voor het ontbijt, en je wordt om half 7 wakker omdat je denkt dat het half 8 is, heb je toch een uur over, waarin je niet zo veel kunt doen. Ja, gymoefeningen dan maar. Maar ook niet de puf om een stukkie te schrijven. Maar wel tijd om Albertine te bellen om haar met haar 65e verjaardag te feliciteren!die is toch altijd vroeg.
Kortom. We waren wel om half 8 al aan de ochtenddis, en zaten om 8.15 in het zadel! Een frisse groene zonnige morgen straalde ons tegemoet. Veel te warm aangekleed, met alle regenkleding in aanslag (dwz zo makkelijk mogelijk kunnen pakken, maar ja, je wilt ook je fototoestel bij de hand hebben, en de verrekijker omdat er soms ineens leuke vogels te zien zijn (tapuit, rode wouw, klauwieren, sijsje, ooievaars), en ook je hangmattie natuurlijk, en ook snel nog een warm vestje, etc. Dat kan niet allemaal bovenin de tas, dus elke ochtend strijden zij om de beste plek in de fietstas, waar het ook nog een logische plek moet zijn, omdat je anders alle tassen om moet keren om te kijken hoe je logica ook weer in elkaar zat vanmorgen. Veeeeel denkwerk dus! Na dit logistieke organisatorische probleem moet ik ook de administratie nog bijhouden, betalingen doen, inkoop plannen, en Corine de route inplannen, cartografie bestuderen en een voorstudie maken van wat er onderweg niet gemist mag worden. Komen we dan op de plaats van bestemming aan, dan wordt er gesightseet(d?) (Corine heeft haar werk tenslotte niet voor niks gedaan), en wordt er rondgebeld of rondgereden waar we onderdak kunnen krijgen. Dan uitpakken, en een eetgelegenheid vinden, en ondertussen verslag maken. Voor dat dat op de site staat (waar is wifi??)en de foto's overgezet zijn naar de pc, en dan nog naar de site, is de avond voorbij (zoals nu), ligt C. inmiddels te knorren en ik maak overuren. Ik heb nu alleen nog maar geouwehoerd en ben nog niet eens toegekomen aan het beschrijven van deze fantastische dag!!!
Vakantie = uitrusten? ho maar. Het is keihard werken. Dan hebben jullie enig idee! Ik heb het nog niet eens over de 80 km fietsen die we vandaag tussen neus en lippen ook nog deden.
Goed. Torgau. Aardige plaats, vroeg weg, en dus onderweg met stralend weer. Daar was ik gebleven. De Elbe wordt steeds mooier, romantischer en we zien hem ook geregelder. Lange stukken gaat de route langs de rivier, en romantische schilderijtjes schuiven voorbij, met lome koeien in de platgetrapte weiden, die aan de rivier liggen. Af en toe een mooie kerkspits op een heuvel, het terrein wordt langzamerhand een stukje geaccidenteerder en bossen wisselen zich af met weidse vergezichten, en af en toe bebouwing, die overigens niet van groot gevoel voor schoonheid getuigt. Waar er nog een overblijfsel van een indrukwekkende episode te zien is (op afstand vaak zeer indrukwekkend) is het bij benadering meestal een zielig resultaat van niet onderhouden weelde; bladderend stuckwerk, verrotte kozijnen, uiteenvallende luiken, kapotgegaan reliëfwerk. Echt doodzonde wat er door de communisten verdonderd is.
Meissen is een uitzondering op de regel. Vanaf een afstand zie je het al liggen, met de torens van de grote kathedraal boven op de rots uittoornend. We fietsten helemaal naar boven over alle hier heel gebruikelijke kinderhoofdjes (waardeloos fietsen) steil naar de bovenste top van de berg, waar de kerk te midden van een grote stadsmuur met plein staat. In de kerk was niet zo heel veel bijzonders te zien, tot onze teleurstelling maar je moet het gezien hebben. nog steiler daalden we af over nog onmogelijkere straatbedekking in de steegjes, maar het lukte, en we kwamen onze 3 aardige vrienden weer tegen die we tijdens de koffiepauze ontmoet hadden, en waar we mee hadden afgesproken: om 6 u op de markt in Meissen! We zaten (onbewust) om 6 u op de markt in Meissen, en daar kwam een van hen breed lachend naar ons toe: zij waren er ook, en logeerden daar. Zo kom je steeds weer dezelfde mensen tegen.
we aten heeerlijk in een ontzettend leuk ding die ons aanbevolen was (voor het eerst echt lekker in deze vakantie) en slapen in een eenvoudig pension buiten de stad, maar vlak bij de Meissenfabriek en museum, waar we morgen eerst een kijkje gaan nemen. Met de mannen afgesproken: eerst Dresden uitgebreid bekijken en dan in Poznan of zoiets slapen. Apart!! foto's volgen. Ik kan niet alles tegelijk.

• 07 Augustus 2014 - 13:53

Klaartje Rienks:

Respect voor de vele facetten van jullie indrukwekkende reis!
    Een hoop gedoe nog, begrijp ik. Heb het masr goed samen.
    Zoen, klaartje

• 08 Augustus 2014 - 23:22

Ger En Anny Jacobs:

Hoi Heleen en Corine,
    We zijn een van de volgers van jullie.
    We hebben laatst bij jullie overnacht. Weet je nog ,Anny met de Flyer!
    Ik geloof je dat het hard werken is. Plannen, en nog eens plannen,en schrijven, en natuurlijk fietsen.
    Maar jullie genieten toch ook wel? Het weer is toch wel goed.
    Dus niet naar Noorwegen. Geniet verder en we blijven jullie volgen.
    Groetjes van Anny en Ger .