5 aug. Vockenrode-Torgau - Reisverslag uit Torgau, Duitsland van Heleen en Corine Lynden - WaarBenJij.nu 5 aug. Vockenrode-Torgau - Reisverslag uit Torgau, Duitsland van Heleen en Corine Lynden - WaarBenJij.nu

5 aug. Vockenrode-Torgau

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Heleen en Corine

05 Augustus 2014 | Duitsland, Torgau

5 aug (50 km)
Waar ik de hele fietsdag naar uitkijk, is het liggen in de hangmat tijdens onze siesta. een leuk plekje tussen de bomen, kopje koffie, broodje lunch, lekker niks hoeven (of deel van het blog schrijven)
Dat doen we dus nu. We hebben de eerste 50 km erop zitten, en dat was een mooie tocht met bijna stralend weer! Vannacht is alles nog flink schoongespoeld, ook mijn maag en darmen overigens, en we waren weer fris en fröhlig om de tocht te vervolgen. Het eerste ijkpunt is Wittenberg. De stad die Luther beroemd heeft gemaakt met zijn Thesen tegen de misstanden in de Katholieke kerk, die hij op d e deuren van de Dom heeft geslagen met mokerslagen, waardoor de hele stad er notie van genomen heeft. En later de hele reformatorische stroming. De Wartburg in Eisenach waar hij gevangen gezeten heeft, hadden wij in onze vorige reis naar Praag al bekeken. Die man durfde maar in die tijd! Helaas was 1517 het jaar waarin hij zijn spraakmakende Thesen had opgehangen, en waren, omdat dat feit in 2017 500 jaar geleden was, de Dom en de kerk in grote herstelwerkzaamheden, om de drommen toeristen te laten zien hoe goed ze hier hetspul onderhouden... ze zaten helemaal verpakt in steigers en plastig en we konden nergens in. Heel jammer! Het is toch een aardig stadje, voor hier, want van het meeste qua steden en dorpenbouw kan je toch katsdepressief worden. Wittenberg niet. Terrassen zelfs met parasols, tamelijk mooie gebouwen, en toeristen, straatmusici (geen muzikanten, het waren echt goede violisten, cellist en fluitist) die ws. geen cent verder verdienen omdat het er gewoonweg niet is. Ik zag in een vorig dorp een prachtig verwaarloosd huis te koop staan: "te koop, geheel Jugendstil, onder monumentenzorg" waarschijnlijk voor een euro en niemand die geld heeft om dit te herstellen. Zonde! Ook het kasteel dat er stond, en dat van een afstand al te zien was en grandeur uitstraalde, was dichtbij een zielig overblijfsel uit betere tijden. Nu effe rust. Hangen!

Torgau. 100 km getrapt vandaag! Zo hoort dat. Ik voel me weer helemaal het kippetje, en na een hartelijk afscheid van onze vriendelijke gastvrouw zaten we om half 9 alweer op ons ros.
De route is nog steeds mooi, en hier weer anders van karakter dan de dagen ervoor. Het weer is prima, aan het eind van de dag dreigend,maar we hielden het weer droog zelfs zonnig. Wat zijn dit toch heerlijke vakanties. De wind door je haren, het landschap op zijn mooist zien, en lekker bewegen! Het is wel een ongelofelijke betreden route; avontuur is er nog niet bij. Je ziet doorlopend mensen met Ortliebtassen voorbij komen, gezinnetjes, stellen, ook vaak dezelfde die je in een andere plaats ook al had gezien. Vandaag slapen we in Torgau weer toevallig met dezelfde mensen als in het vreselijke Schönebeck. Onderweg kwamen we bij een stopje hollanders tegen, die tegen ons begonnen te kwebbelen, en ook in Torgau sliepen. Het werd vervelend, dus we probeerden uit alle macht het kwebbelen te onderbreken en weg te komen. Daarna: spurten (ze halen ons toch niet in).
Het begint wel te vervelen die drukte, maar tot nog toe hebben we er niet veel last van gehad. Het is zo'n beetje als de Loire-route, of ons rondje Zuiderzee. Lekker plat, makkelijk dus, en je kunt het in stukken opdelen. Vooral niet eng. Gelukkig wordt het wel anders, durf ik te wedden, na Praag gehts los! We gaan nu een hapje eten, en vragen de wifi-code, zodat we dit weer online kunnen zetten.Foto'\s volgen later.

• 07 Augustus 2014 - 07:39

Jos:

Blij verhaal!
    Wat een afstand!
    Petje af en we zijn benieuwd naar de volgende verhalen.

• 07 Augustus 2014 - 08:50

Arthur:

Fijn dat je je weer goed voelt en gelukkig mooi weer!
    Als zo'n vakantie zo mooi is willen we fotooos :)

• 07 Augustus 2014 - 08:56

Heleen En Corine Van Lynden:

ja Arthur ik doe mijn best. Heb er een dagtaak aan!!leuk dat je leest!!