2 aug Vakantie!! - Reisverslag uit Schönebeck, Duitsland van Heleen en Corine Lynden - WaarBenJij.nu 2 aug Vakantie!! - Reisverslag uit Schönebeck, Duitsland van Heleen en Corine Lynden - WaarBenJij.nu

2 aug Vakantie!!

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Heleen en Corine

02 Augustus 2014 | Duitsland, Schönebeck

2 aug, Muiderberg-Naarden, Naarden-Hilversum (trein) Hilversum-Maagdenburg.
Van Maagdenburg fietsen naar Schönebeck, (30km)
Vanmorgen om half 6 (!!!) opgestaan en het is nog wel vakantie!!. Maar er was maar een trein naar Maagdenburg (dwz Hannover, met 2x overstappen naar Maagdenburg) waar de fiets in kon.
Overal fietsers. Die elkaar ook helpen met het hectische fietsen naar het juiste treinstel (altijd aan de andere kant dan waar je staat), fietsen ontladen, naar boven sjouwen, aanpakken, bagage naar binnen smijten, andermans fietsen aanpakken, proberen de zaak in het fietscompartiment zo goed mogelijk neer te zetten of te hangen aan speciale haken dat iedereen er een plekje heeft. Iedereen is gestresst, en iedereen helpt elkaar. Dan de reis, en om 11 uur al in Hannover! Dat is wel boffen, alleen om nog naar Maagdenburg te komen in verschillende boemels duurde nog tot 3 u, en de dag is kapot. Maar goed, we zijn bij het startpunt. Maagdenburg: leuke stad hoor, mooi gebouwenblok van Hundertwasser tot mijn verwondering (zag ik eens in Wenen) en een mooie Dom (althans van buiten) Binnen verbaast mij het inmiddels nu ik beeldhouw, hoe onwaarschijnlijk fijntjes de beeldhouwwerken zijn, met soms een staf helemaal uitgehouwen van 1 cm. doorsnee, wel een meter lang in de opengewerkte lucht. Knap hoor.
Toch waren we vrij snel uitgekeken in de snikhete stad, en wilden we toch nog wel een eindje fietsen.
Langs de Elberadweg, een mooie route, langs de rivier die we zullen volgen tot zeker de grens van Tsjechie (geloof ik). Over dijkjes, vrij vlak, nee zeg maar vlak. Voor Corine een lekker infiets-stukje. Ik merk dat ik meer getraind ben en fiets met geen of lage ondersteuning. Zeker als het vlak is, en het bijna vanzelf gaat.
Schönebeck klinkt leuker dan het is: een doods stadje, met ongezellige kale bouw, veel leegstand en weinig of geen leven in de straten. Een onooglijk hotel, volgens ons het enige dat er was, met prima kamers en achter de gevel van smakeloos beton een niet onaardig interieur. Ook de kamer is zelfs chique, maar snoeiheet. Er bleek een grote partij te zijn, dus gingen we er niet eten. Na lang zoeken vonden we één restaurant, Grieks nb, waar we niet meer in de Biergarten konden zitten, maar waar het binnen veel koeler was, een aangename afwisseling.
Nu zitten we op een stoel met tafeltje op de parkeerplaats met duitse schlagers op de achtergrond. We wachten tot het rustiger is, en gaan dan naar bed om morgen de eerste echte etappe te rijden.