23 aug.Jezersko-Preddvor - Reisverslag uit Preddvor, Slovenië van Heleen en Corine Lynden - WaarBenJij.nu 23 aug.Jezersko-Preddvor - Reisverslag uit Preddvor, Slovenië van Heleen en Corine Lynden - WaarBenJij.nu

23 aug.Jezersko-Preddvor

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Heleen en Corine

23 Augustus 2014 | Slovenië, Preddvor

23 aug. Jezersko-Preddvor
de Karawanken, zo heet het gebergte hier.
half 12. 10 km onderweg, in een schuilhutje van de bus. Hier zitten we al een uur, wachtend tot de regen, die enkele kilometers na vertrek uit ons hotel begon. Eerst een beetje druppelen, maar allengs erger, en nu overwegen we om over 10 km. in het volgende dorpje onderdak te krijgen: we zijn (laat ik zeggen: ik ben) eigenlijk doodmoe. Mijn enkel is weer goed, maar mijn knie werd gisterenavond dik en stijf, en dat is nog steeds zo.
De kms. die we hebben afgelegd van het hotel in Jezersko naar hier zijn werkelijk traumhaft schitterend. De prachtige beek de Korka, waar je steeds naast fietst, dan weer links, dan weer rechts van de weg, kleurt ondanks de bewolking blauw, en heeft zo'n mooie entourage, dat valt niet op foto's vast te leggen, zeker niet op mijn iphone. Probeersels laat ik zien. Wat ons opvalt, is dat er enorme hoeveelheden bos zijn ontworteld op de steile hellingen naast de weg en het riviertje. Deels zijn ze weer hergebruikt voor het hout, maar er ligt nog zoveel met wortelkluiten en al die naar boven en toppen die naar beneden wijzen.Dat maakt het landschap toch tragischer, dan de beeldige plaatjes die we zien van een romantische volgestroomde beek. De vele regen zal dit ook wel veroorzaakt hebben.(Red.: nee, wij vroegen het na: vorige winter is er zoveel sneeuw gevallen, en ijsplaten schoven naar beneden de steile hellingen af, dat de bomen allemaal ontworteld werden. Ook weer een extremiteit.
We zitten nu uur in ons hutje te wachten tot het droger wordt, maar het ziet er naar uit dat het zwemmen wordt.
10 over 2. Preddvor Inmiddels heb ik al een uurtje geslapen in een echt bed. Ik trok 6 lagen uit: regenjas, fietsjack, vest, bodywarmer, shirt en thermohemd. En nog had ik het koud. We reden vanaf het schuilhutje nog een km. of 5 maar we waren koud en nat en de regen houdt niet op. De rustdag komt dan van hogerhand, als we het zelf niet kunnen besluiten. Landklimaat. Vroeger leerde ik: Landklimaat is: koude lange winters, en hete, droge zomers. Jaja. Verandert er iets of zo? Als we naar buienradar kijken zien we dat zelfs onze alternatieve route, naar Biarritz en van daar de Pyreneeen langs) niet mooi bleef. Alle zegen komt van boven, of dat nou zon of regen is. We doen het er mee en zijn zo flexibel om ons plan aan te passen. Dit bijzonder mooie landschap is zonde om met je kop op het asfalt en je schouders naar de helm opgetrokken door te pezen. Kranj was niet ver meer, maar hier is een prima hotel aan een meertje, waarop je goed kan zien of de druppels nog vallen. Het antwoord is volmondig: JA. En wij rusten uit. En dan valt er nog genoeg te ouwehoeren in mijn verslag! Het dorpje heet overigens: Preddvor 10 (maken wij ervan)

  • 23 Augustus 2014 - 18:18

    Klaartje Rienks:

    Neem nou toch eens een dagje gewoon rust. Lekker boekje lezen.
    Wij hebben hier Spieringfestival. Dwz geluid alom. Gezongen bijnOme Ko. De hemel
    Kwam naar beneden, bliksem en donder, maar unverfroren doorgezongen! Het is
    Een leuk festijn.

  • 23 Augustus 2014 - 19:08

    Ine Geijselaers:

    Goedenavond dames, wij hebben vroeger op school ook anders geleerd, wat betreft een landklimaat. Wij zijn vanmorgen nog net droog uit Kranj vertrokken. Eventjes droog en voor de rest, inderdaad, de hele dag regen. Maar..... daar is nog nooit iemand aan gestorven. Maar ik wilde jullie even waarschuwen voor het stukje route op bladzijde 37, vanaf punt 3. Om te beginnen is in dat dorp alles opgebroken, zodat we met de fietsen écht niet door konden. En vervolgens kon zelfs Jules met die beschrijving geen kant op. Uiteindelijk zaten we op een onverhard pad in een bos en gingen we echt de verkeerde kant op. We hebben besloten helemaal terug te rijden naar de hoofdweg en die te volgen tot in Skofja Loka. De route over de oude weg, de beklimming, was weer mooi. Zelfs in de regen.
    Vandaag 90% kans op regen, morgen 50%. En maandag zou het weer beter worden.
    Goede reis en groeten van Jules en Ine uit Maastricht

  • 23 Augustus 2014 - 19:09

    Corine En Heleen:

    Ja maar Klaartje, het fietsen is zo leuk! In plaats van in een boek kijken de wereld ontdekken, en niet weten wat er over 10 minuten gebeurt, is toch veel spannender? En het is hier zó mooi! Maar het heeft echt de héél dag geplensd, zonder ophouden. Vanmiddag dus toch wat gelezen, butcher's crossing... Beetje saai of het moet nog leuk worden...

  • 24 Augustus 2014 - 12:54

    Rob Frederix:

    Goedemiddag mooi verslag Rob fiets nooit in de regen. Al twee dagen dat ik vertrek 1km verder mijn koffie drinken en dan begint het te regenen kan ik terug fietsen naar de camping jullie hebben meer karakter dan Rob .Morgen wordt het beter weer GROETJES ROB

  • 24 Augustus 2014 - 13:23

    Rob Frederix:

    FIETS Wat zou het leven me zwaar vallen,als er niet zoiets als een fiets bestond. De wind strakke koele warme zwoele, door mijn haar voelen woelen. En intussen alsmaar onbekommerd,alsmaar verder pedaleren kilometreren. Wat zou het leven stuurloos zijn, als er niet zoiets als een fiets bestond. Om de drukte achter me te laten,en een weg te banen, naar dat doel dat inzicht en harmonie heet.Hoe zou ik de wereld nog lief hebben, als die fiets niet meer fiets. Als het virtuele het echte leven in haalt en de eenzame echt alleen zal staan. ZONDER FIETS IS HET NIKS Groetje ROB

  • 24 Augustus 2014 - 15:54

    Yolande:

    Lieve dames,

    Weer terug uit Spanje zie en lees ik jullie verslagen. Mooie tochten, maar wel afzien af en toe.... Gelukkig genieten jullie ervan en blijven jullie vol goede moed doorgaan. Goed zo.
    Op de fiets ben je kwetsbaarder maar je ziet en beleeft alles wat op je pad komt veel intenser. Leuk om te lezen.

    Veel plezier en behouden reis,
    Liefs, Yolande

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Heleen en Corine

Actief sinds 26 Juli 2014
Verslag gelezen: 340
Totaal aantal bezoekers 16023

Voorgaande reizen:

02 Augustus 2014 - 30 Augustus 2014

van Maagdenburg naar Kroätie

Landen bezocht: