14 aug.Tabor-Ceske Budojovice - Reisverslag uit České Budějovice, Tsjechische Republiek van Heleen en Corine Lynden - WaarBenJij.nu 14 aug.Tabor-Ceske Budojovice - Reisverslag uit České Budějovice, Tsjechische Republiek van Heleen en Corine Lynden - WaarBenJij.nu

14 aug.Tabor-Ceske Budojovice

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Heleen en Corine

14 Augustus 2014 | Tsjechische Republiek, České Budějovice

14 aug. Tabor-CeskeBudojovice 70 km
Gisterenavond in Tabor hebben we in zo'n lekkere Italiaan Pizza gegeten, dat het even vermeld dient te worden. Het bleek, zo hoorden we van iemand, de beste Italiaan van Tsjechie te zijn. En wat we ook hoorden, was dat de Tsjechische restaurants slecht bekend staan, en dat slechts 3 % goed is! Uitzoeken dus! De pizza was een schot in de roos.
Daarentegen had ik al een slechte ervaring 's-middags op mijn bed, en zei dat Corine na mijn schoonheidsslaapje. In een tent slaap je nog beter. Het leek een plank met een heeeeel dun matrasje erop; toch ben je dan zo sloom om dat niet meteen te gaan zeggen, en je hoopt dat het bed 's-nachts een soort verbetering zal ondergaan, en gaat dus toch slapen. Tenminste dat probeer je. Het was echt vreselijk, de heupen zijn nu behalve ontstoken ook nog blauw en we waren niet erg uitgerust.... Ik heb geklaagd 's-ochtends bij het ontbijt, dat dit echt niet kon, maar we hadden al betaald en ze zou het doorgeven..ze kon er niks aan doen...getver.
Het weer zag er niet feestelijk uit. Maar we hielden het voorlopig droog!Heel steil naar beneden naar de Moldau (zegt C; ben ik een beetje vergeten) en weer net zo steil naar boven. 12% doen we als een eitje, kom zeg, twee vingers in je neus! Het kwam een paar keer voor, de bordjes heb ik niet eens gefotografeerd als bewijs, want ik dacht dat het nog wel een graadje erger zou worden, maar wat een verrukking! je kan met onze fietsen echt alles aan. Natuurlijk trap je je ook het zweet uit je lijf maar you know that you will make it with pleasure! Anything! We gaan het zien, want het pittigste stuk komt nog, morgen of overmorgen!
Het wegdek was helaas slecht, dus de lekker-los-gaan-stukken naar beneden moeten we toch uitkijken niet te hard te gaan, omdat gaten en gruis het plezier in één klap kunnen vergallen. Daarentegen is de natuur weer erg mooi geworden, veel bossen, afwisselend met akkers en wildweiden, waar we reeën zien, en de mooiste vergezichten, die helaas op de foto's niet goed uitkomen.We rijden langs de Moldau, die we soms dichtbij, soms ver onder ons zien glinsteren. Er doemt een engelsachtig kasteel op een berg voor ons op, wat ook aangegeven staat in de gids om te bezoeken. Ondanks de vele toeristen gaan we dat toch maar doen. We moeten wachten op een rondleiding, want alleen mag je er niet in, en sluiten ons aan bij een Tsjechische rondleiding, waar we natuurlijk geen bal van verstaan, maar we krijgen een papieren gidsje waar we in het engels kunnen lezen wat er te zien is. Het is inderdaad de moeite waard. We hebben al wat kastelen gezien in onze vakanties, maar dit is wel een hele aparte: de stijl is engels, geïnspireerd op Winsor Castle, maar dan met ruimtes die gezellig en tamelijk klein zijn. We krijgen de slappe lach als we lezen dat Schwartzenegger daar generaties heeft gewoond, met Madonna en BB, het was alleen een beetje anders.
Nog 10 km doemde Ceske Budejovice op. Een vreselijke stad aan de buitenkant, maar zo mooi aan de binnenkant van de Altstadt. We vinden een pensionnetje aan de rand van de Altstadt, en drinken op het plein een biertje met valse avondzon tegen de historische panden voor een pikzwarte regenlucht. We eten nu in een door Tripadvisor geadviseerd restaurant, dat weliswaar wat duurder, maar zeker 10 x beter is dan de doorsnee tent hier.