13 aug. Sedlec- Tabor - Reisverslag uit Tábor, Tsjechische Republiek van Heleen en Corine Lynden - WaarBenJij.nu 13 aug. Sedlec- Tabor - Reisverslag uit Tábor, Tsjechische Republiek van Heleen en Corine Lynden - WaarBenJij.nu

13 aug. Sedlec- Tabor

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Heleen en Corine

13 Augustus 2014 | Tsjechische Republiek, Tábor

13 aug. Tabor.
Wat zijn wij toch een stelletje mutsen. Zo komen we nóóit in Triest! Vandaag weer een eindje van niks gefietst, de heuvels, de hormonen, de leeftijd, de pijntjes vragen hun tol.
na een pittige heuvel te hebben beklommen konden we even uitblazen naast een biologische kalkoenfokkerij. De kalkoenen kwamen al kakelend met hun lellen naar ons toe, ofwel naar het hek waarachter wij stonden. Sneu idee dat ze met kerst er ws. niet meer allemaal zullen zijn...
Voor Tabor besloten we om maar weer eens een dagje rust te nemen. De heuvels zijn ondanks onze e-bikes best heel pittig, nergens is het vlak, het is of lang naar boven of kort naar beneden, (soms haal ik wel over 50 km per uur! Niet verstandig, maar wel tof). Dat kan alleen als het wegdek goed is, en er weinig verkeer op de weg is natuurlijk. Het landschap is nog steeds afwisselend. Het doet een beetje aan de Morvan of de Ardennen denken. De dorpen zijn niet erg spectaculair, of het moet zijn door de soms zeer vervallen boerderijen, puinhopen van huizen worden niet opgeruimd, en blijven liggen/staan met allerlei geboomte wat er in groeit. Leegstaande fabrieken (vooral in Noord Tsjechië, hier is het landelijker) zijn er veel, en de oude mannen drinken en roken hun somberheid weg, wat hier overal binnen in de cafés en restaurants mag. Béeh!
Tabor is een stadje met een leuke kern, mooie historische huizen staan om het marktplein, en er is een niet-oostblok gezelligheid, met terrassen en mensen op straat. Vandaag lunchten we met pizza op een van die terrassen, het was nog goede kwaliteit ook (moet je maar afwachten) en nadat we een hotelletje hadden geregeld begint het te regenen!Dat komt dus weer goed uit! vanmiddag: RUST! Bijslapen, en niets hoeft.

'S- middags ben ik het Hussieten museum ingegaan en heb bekeken wat Jan Hus hier rond 1470 allemaal heeft teweeg gebracht. Nou, een boel. Alles was bijna in het Tsjechisch dus eigenlijk niet te begrijpen, helaas. Maar dat er oorlog is geweest was duidelijk. Voor geschiedenis over deze stad verwijs ik verder dus maar naar het internet.
Daarna heb ik een rondgang door de ondergrondse gangen gehad. Aangezien Tabor op een rots is gebouwd werd er maar 3 cm gang per dag gegraven. Het Is een gangenstelsel van in totaal 14 km lengte. O.a. onder het hele marktplein door. Dit in s pas herontdekt in 1967. Hier werd vroeger het bier bewaard en verder was het de schuilplaats tijdens de branden rond 1450 (3 branden).
Kwam andere Nederlanders tegen tijdens de rondleiding waar ik daarna nog gezellig drankje mee heb gedronken, daarna weer naar H. die net herrees.

• 14 Augustus 2014 - 09:58

Arthur:

Hee stelletje mutsen,

Ziet er mooi uit, ik doe het jullie na, volgens mij hebben jullie ook niet weken voorbereid (trainen), dus het is denk ik niet zo raar dat je een paar pijntjes hebt!!

Volgens mij hebben jullie je rustdagje al weer gehad, rustig aan vandaag, niet forceren he!