3 aug.beetje veel regen, maar het valt best mee! - Reisverslag uit Vockerode, Duitsland van Heleen en Corine Lynden - WaarBenJij.nu 3 aug.beetje veel regen, maar het valt best mee! - Reisverslag uit Vockerode, Duitsland van Heleen en Corine Lynden - WaarBenJij.nu

3 aug.beetje veel regen, maar het valt best mee!

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Heleen en Corine

03 Augustus 2014 | Duitsland, Vockerode

3 aug. Schönebeck-Vockerode
Eigenlijk beschouwen we deze dag als de eerste echte fietsdag. Gisteren was infietsen. De dag begon stralend, na een achterlijk hete nacht. Letterlijk dan. Ik denk wel 34 graden binnen in de hotelkamer. Niet af te koelen met het raam wagenwijd open. Maar, vorig jaar in Italie hadden we daar wat op gevonden: je maakt je handdoek nat, en legt dat over je heen. Héérlijk, een goede nacht gegarandeerd.
En zo geschiede het in deze dagen dat zuster Corine het voortouw nam (zoals altijd) en de route oppikte langs de Elbe (voorwaar niet zo'n moeilijke taak, daar we de Elberoute fietsen).
De route was net zoals gisteren vooral eerst over dijkjes, vaak niet eens langs de rivier, maar ook meer door het binnenland, en die waren knap listig, want de vloerbedekking bestond uit verharde karresporen, waar je goed moest uitkijken dat je de dunne sporen volgde en niet uit de rails liep, want dan lag je of onder aan de dijk bedekt met brandnetelwonden, of in het tussenstuk, en dan was het maar afwachten wat er zou gebeuren. Een nare val lag i.i.g in het verschiet. Maar het was mooi weer, en alles was dus leuk!
Tijd voor kijken kregen we dus niet veel, maar het landschap was afwisselend en prachtig van tijd tot tijd. Met recht is de Elberadweg bekend bij fietsers, het is een prachtige afwisselende autovrije route door afwisselend landschap, van dijkjes, bossen en natuurgebied op andere manieren, en het is plat. Wat wij jammer vinden maar wij komen nog wel aan onze trekken! Goed om in te trappen voor Corine, en ook voor mij.
Toen we met een veer de Elbe moesten oversteken zagen we dreigend aan onze rechter kant een zware zwarte lucht hangen. Eerst dachten we dat we er langs zouden fietsen, maar de wind joeg hem sneller onze kant op en aan de overkant van de rivier besloten we toch maar onderdak te zoeken voor een paar uur. Dat hadden meer fietsers bedacht en we zagen vele bekenden, die we daarvoor ook al ontmoet hadden. Ja, de Elberadweg is een populaire route, veel avontuur is er niet aan.
Het onweer brak los. Na een uur bedachten we dat we toch nat zouden worden, want het bleef er grijs en donker en het was niet koud dus we gingen de regen trotseren en togen de regen in. Eigenlijk valt het dan best mee. We werden doornat, maar als het niet koud is, is het eigenlijk helemaal niet erg. alleen worden de regenjacks van binnen net zo nat als van buiten, sterker nog, van binnen natter dan van buiten, maar het regenen hield uiteindelijk op en kleddernatte jassen deden we onder de snelbinder en we droogden fietsend op. We hebben het aardige Dessau overgeslagen, omdat het nog regende en reserveerden in dit aardige onderkomen in Vockerode. Wat we hier van de eigenaar en een vrouwelijke gast hoorden, is dat het vanaf Maagdenburg al Oost-Duitsland is waar we in fietsen. In de stadjes en dorpjes vonden wij het al niet bijster gezellig, maar nu begrijpen we het. Wisten wij veel! Goed, dan fietsen we dus onze hele vakantie in het Oostblok!

• 03 Augustus 2014 - 21:30

Klaartje:

Spannend de helereis in het oostblok! Wens jullie wel beter weer.
    Alleen:geen 'oorlog en terpentijn'. Nou ja, dat komt dan wel alsje weer thuis bent.
    Xxx

• 03 Augustus 2014 - 22:06

Rein En Sophie:

Mooi verhaal! Heel veel plezier, stuur ook wat foto's!

• 04 Augustus 2014 - 15:32

Ada:

succes hoor...lekker door duitsland...ik ben positief geworden over het land en de mensen...wij vertrekken dit weekend ook naar duitsland, maar blijven noordelijker.
    fiets ze!